STATUT
PRZEDSZKOLA ŚW. JÓZEFA W RYMANOWIE
ul. Grunwaldzka 10, 38-480 Rymanów
Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. poz. 59),
– Ustawa z dnia 14 września 2016 r. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. z 2017 r. poz. 60),
– Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.),
– Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami),
– Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908) .
Statut zatwierdzony i przyjęty Uchwałą nr 7/2017/18 na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola Św. Józefa w Rymanowie w dniu 24 listopada 2017 roku Wersja ujednolicona na dzień 1 grudnia 2017 roku
§ 1
Postanowienia ogólne
- Przedszkole Św. Józefa w Rymanowie działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, ze zm.);
- ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.60);
- statutu przedszkola.
- Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć przedszkole, o którym mowa w § 1 ust. 1;
- ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Św. Józefa w Rymanowie;
- dziecku – należy przez to rozumieć również wychowanka przedszkola, o którym mowa w § 1 ust. 1;
- rodzicach, należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP – Prowincja Przemyska;
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Podkarpackiego Kuratora Oświaty;
- mediacji – należy przez to rozumieć rozmowę stron będących w konflikcie w obecności mediatora, w trakcie której dąży się do rozwiązania sporu i znalezienia porozumienia pomiędzy stronami.
- Nazwa przedszkola: Przedszkole Św. Józefa w Rymanowie – zwane dalej „przedszkolem”.
- Forma prawna: przedszkole publiczne.
- Siedziba przedszkola mieści się w Rymanowie przy ulicy Grunwaldzkiej 10, w budynkach stanowiących własność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP – Prowincja Przemyska z siedzibą w Przemyślu, ul. Kapitulna 5.
§ 2
Cele i zadania przedszkola
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców, wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
- Przedszkole przyjmuje za podstawę działania chrześcijański system wartości głoszonych przez Kościół katolicki.
- Wychowanie w przedszkolu oparte jest na koncepcji wychowania bł. Edmunda Bojanowskiego.
- Przedszkole – jako katolickie ogólnodostępne – przyjmuje dzieci, których rodzice pragną powierzyć je opiece wychowawczej tego przedszkola i zobowiązują się do współdziałania z przedszkolem w wychowaniu dziecka.
- Zadania przedszkola:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
-
Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
- indywidualizacja tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
-
Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz w podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Szczegółową organizację udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Procedura udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci.
- Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
- Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej, dzieciom o których mowa w ust. 4, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
- Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
- Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uwagi na brak odpowiedniej bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań, zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
§ 4
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć
w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem
- Każda grupa wiekowa powierzona jest przez dyrektora nauczycielom, którym powierza funkcję wychowawcy zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- Za zgodą organu prowadzącego przedszkole zatrudnia pomoc nauczyciela, w szczególności dla zapewnienia dodatkowej opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 15 dzieci – 1 osoba dorosła.
- Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem. Zasady bezpieczeństwa określają szczegółowo: Procedury postępowania pracowników Przedszkola Św. Józefa w Rymanowie w sytuacjach kryzysowych oraz Regulamin organizacji spacerów i wycieczek w Przedszkolu Św. Józefa w Rymanowie.
- Wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola powinny być uzgadniane z dyrektorem lub osobą go zastępującą.
§ 5
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę
zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji przedszkola. Może ono zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione.
- Rodzice lub osoba przez nich upoważniona do opieki nad dzieckiem ponoszą całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica lub osobę upoważnioną).
- Rodzice powinni przyprowadzać i odbierać dzieci zgodnie z czasem określonym w umowie.
- Rodzice dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne zobowiązani są przyprowadzać i odbierać dzieci tak, aby mogły realizować minimum podstawy programowej w godzinach od 8:00 do 13:00.
-
Przyprowadzanie dziecka do przedszkola:
- Rodzice powinni przyprowadzić dziecko do sali lub oddać je pod opiekę dyżurującej w szatni woźnej, która niezwłocznie przekazuje dziecko pod opiekę nauczyciela;
- W godzinach od 6:30 do 7:30 rodzice przyprowadzają dziecko do sali zbiorczej. Punktualnie od godziny 7:00 lub 7:30 czynne są już wszystkie grupy. Dzieci rozchodzą się do swoich sal pod opieką nauczycieli. Od tej godziny rodzice przyprowadzają dzieci do sali danej grupy;
- Rodzice mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka są zobowiązani zgłaszać nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat;
- Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe;
- Po nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice mogą zostać zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
-
Odbieranie dziecka z przedszkola:
- Odbiór dziecka następuje w danej grupie do godziny 15:00 lub 15:30, a od godziny 15:30 do 16:30 na sali zbiorczej.
- Nauczyciel może wylegitymować osobę upoważnioną do odbioru dziecka.
- Przedszkole nie wydaje dziecka osobom niepełnoletnim, poza upoważnionym przez rodziców rodzeństwem, zgodnie z art. 43 Ustawy Prawo o ruchu drogowym – zezwala on dzieciom do lat siedmiu korzystać z drogi pod opieką osoby, która ma co najmniej dziesięć lat.
- Nauczyciel każdej grupy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.
- W przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko są zobowiązane do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze odebrania dziecka.
- Rodzice po odebraniu dziecka są zobowiązani opuścić plac zabaw.
- W przypadku pozostania rodzica na placu przedszkolnym po odebraniu dziecka (np. rozmowa rodzica z nauczycielem) nauczyciel nie odpowiada już za bezpieczeństwo dziecka.
-
Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niemogącej sprawować opieki:
- W przypadku nieodebrania dziecka do określonej godziny nauczyciel powiadamia telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie, uzgadniając jak najszybszy czas odbioru dziecka z przedszkola.
- Prośby rodziców, dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądowymi w przypadku separacji, rozwodu, ograniczenia praw rodzicielskich jednego z rodziców i innych.
- Przedszkole może odmówić wydania dziecka, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa tj. osobie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
- O każdej odmowie wydania dziecka niezwłocznie powiadamiany jest dyrektor. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
- W razie wyczerpania wszystkich możliwości skontaktowania się z rodzicami, lub osobami upoważnionymi pisemnie nauczyciel po odczekaniu określonego czasu (30 min.) ma obowiązek powiadomić o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola oraz skontaktować się z Policją.
- W sytuacji przekroczenia czasu pobytu dziecka w przedszkolu poza godziny pracy przedszkola rodzice wnoszą opłatę równą wynagrodzeniu za godziny nadliczbowe.
- Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza notatkę zdarzenia, która zostaje przekazany do wiadomości dyrektora i rodzica.
§ 6
Formy współdziałania z rodzicami
oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami;
Prawa i obowiązki rodziców
-
Rodzice mają prawo do:
- znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola;
- udziału w organizowaniu wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo-dydaktycznych, itp.;
- wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
- wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć;
- wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców;
- udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu.
-
Rodzice mają obowiązek:
- współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
- interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
- przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych – jedzenie, higiena, toaleta;
- znać i przestrzegać postanowień statutowych;
- informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;
- odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
- przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
- zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
- regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
- uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń lub stronie internetowej;
- bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
- informować dyrektora przedszkola o nieobecności trwającej ponad 3 dni oraz o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
- na prośbę nauczyciela dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu;
- zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
- wszelkie sprawy dotyczące wychowanków, w tym sporne, zgłaszać wyłącznie u nauczycielki danego oddziału lub u dyrektora placówki, zawsze bez udziału dzieci.
-
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
- Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
- Za zniszczone przez wychowanków mienie przedszkola odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice. Rodzice zobowiązani są naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia.
Formy współpracy z rodzicami
- Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej oraz celem poznania środowiska rodzinnego dziecka – podczas kontaktów indywidualnych z rodzinami i zebrań grupowych.
-
Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:
- rozszerzanie i pogłębianie wiedzy o dziecku;
- ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego;
-
podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez:
- zebrania grupowe i ogólne;
- prelekcje psychologa, pedagoga, innych specjalistów na zebraniach ogólnych;
- rozmowy indywidualne;
- gazetkę dla rodziców;
- informacje i artykuły na stronie internetowej przedszkola.
-
uczestnictwo rodziców w zakresie przygotowania dzieci do szkoły:
- zapoznanie rodziców z zakresem treści programowych realizowanych w danej grupie wiekowej;
- kontynuacji przez rodziców wspólnie ustalonych zasad, wymagań, utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości;
- wymiana informacji o postępach i trudnościach dziecka;
- zaznajomienie z wynikami indywidualnej obserwacji dziecka i diagnozy przedszkolnej dziecka.
-
udział rodziców w organizowaniu wydarzeń, w których udział biorą dzieci:
- udział we mszach św., różańcu, uroczystościach przedszkolnych;
- pomoc w przygotowywaniu rekwizytów, nauce tekstów itp.;
- udział w konkursach organizowanych w przedszkolu;
- udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez przedszkole;
- udział w spotkaniu adaptacyjnym dla nowo przyjętych dzieci.
§ 7
Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje,
a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola
oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami
Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami
- Organy przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
- Każdy z organów wymienionych w ust. 1 działa zgodnie z Ustawą Prawo Oświatowe.
Dyrektor przedszkola
- Stanowisko dyrektora powierza Zarząd Prowincjalny Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP, reprezentowany przez Przełożoną Prowincjalną.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 2;
- przeprowadza planowe i doraźne obserwacje zgodnie z Procedurą obserwacji zajęć i czynności nauczycieli w Przedszkolu Świętego Józefa w Rymanowie;
- zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
- organizuje proces rekrutacji do przedszkola;
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dopuszcza zaopiniowane przez radę pedagogiczną programy wychowania przedszkolnego;
- ustala na wniosek rady pedagogicznej ramowy rozkład dnia, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców;
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora przedszkola przez organ prowadzący.
- Dyrektor może w drodze decyzji skreślić dziecko nie objęte obowiązkiem szkolnym z listy wychowanków w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
Rada Pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Przewodniczącym rady jest dyrektor.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z podsumowaniem obserwacji i diagnoz, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie.
- Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy na dany rok;
- podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
- przygotowanie i uchwalenie projektu statutu przedszkola lub jego zmian;
- przygotowanie i uchwalenie programu wychowawczego;
- uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz innych dokumentów przedszkola o charakterze wewnętrznym.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- programy wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich przez dyrektora przedszkola;
- wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora przedszkola, a organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Protokoły posiedzeń rady pedagogicznej sporządzane są w formie elektronicznej zgodnie z Instrukcją elektronicznego protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej Przedszkola Św. Józefa w Rymanowie.
- Ostemplowane księgi przechowuje się w archiwum przedszkola, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
Rada rodziców
- W przedszkolu może działać rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci.
- W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele każdego oddziału przedszkolnego, wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków placówki;
- W wyborach jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- Rada rodziców w szczególności:
- wspiera statutową działalność przedszkola;
- wspiera dyrektora w organizowaniu współpracy z rodzicami, zwłaszcza w zakresie umacniania roli wychowawczej rodziny poprzez formację i dokształcenie rodziców;
- wspiera misję wychowawczą przedszkola poprzez organizowanie wspólnoty rodziców wspomagającej się wzajemnie i otwartej na wartości przekazywane dzieciom w przedszkolu;
- wspiera przedszkole w organizowaniu różnych programów, podejmowaniu zadań i wyzwań na rzecz innych, zwłaszcza dzieci potrzebujących wielorakiej pomocy;
- uczestniczy w życiu przedszkola, które przyczynia się do podnoszenia jakości pracy i zaspakajania potrzeb dzieci.
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Przepisy Ustawy Prawo Oświatowe: art.83 ust.4; art.84 ust.2-4,7 dotyczące rady rodziców nie mają zastosowania w Przedszkolu Św. Józefa.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 15 statutu, niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- W przypadku sporów, które mają miejsce wewnątrz poszczególnych organów i pomiędzy nimi, jako podstawową zasadę przyjmuje się, że spory te rozpatrywane są wewnątrz przedszkola.
- Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek jednej ze stron jest zobowiązany do zorganizowania mediacji między stronami sporu.
- W razie braku możliwości rozwiązania konfliktu na poziomie przedszkola należy w pierwszej kolejności skorzystać z mediatora zewnętrznego. Strony mogą korzystać z mediatorów rekomendowanych przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty.
§ 8
Organizacja pracy przedszkola
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez dyrektora.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
- liczbę oddziałów; Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 13
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
- Dzieci przyjmuje się do przedszkola po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
- Rekrutację prowadzi się w oparciu o Harmonogram postępowania rekrutacyjnego i Procedurę rekrutacji dzieci do Przedszkola Św. Józefa w Rymanowie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone o kryteria m.in. potrzeb indywidualnych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień.
- Rada Pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
- Przedszkole jest placówką wielooddziałową.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 – 6 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie do nauki szkolnej, tzw. klasę „0”.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziałów lub realizowanych zadań.
- Przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu pracy danego oddziału opiekę nad dziećmi z danego oddziału pełnią nauczyciele z innych oddziałów, do których przyprowadzono dzieci.
- Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno-wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.
- Grupy międzyoddziałowe są tworzone na okres roku szkolnego w godzinach 6:30-7:30 i 15:00-16:30 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
- Wycieczki, wyjścia do kina i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego. Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 14
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana w ciągu całego dnia. Bezpłatnie od godz. 8:00 do 13:00.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez dyrektora.
- Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy w przedszkolu są: zabawy i prace dowolne dzieci, czynności samoobsługowe, prace użyteczne oraz zajęcia zaplanowane przez nauczyciela.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo Oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne;
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
- Czas trwania prowadzonych w przedszkolu zajęć obowiązkowych oraz prowadzonych dodatkowo, a w szczególności nauki religii, zajęć rytmicznych, logopedycznych, logorytmicznych i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa Ramowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora placówki na wniosek z rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz słusznych oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia podany do wiadomości rodziców na stronie internetowej przedszkola określa godziny posiłków i zajęć prowadzonych w przedszkolu.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierza się opiekę nad oddziałami, ustalają szczegółowe rozkłady dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
- W szczególnych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja spacerów, wycieczek, uroczystości).
- Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki;
- placów zabaw;
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni; Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 15
- posiłków.
- Do realizacji zadań przedszkola zawartych w statucie określa się warunki i tryb tworzenia zespołów nauczycieli
- dyrektor może powołać zespół nauczycieli na czas określony lub nieokreślony
- pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora przedszkola na wniosek tego zespołu. Dyrektor przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników odpowiednio przedszkola. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami tej szkoły lub przedszkola.
- Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.
- W celu rozwijania aktywności wychowanków, zorganizowane są stałe i czasowe kąciki zainteresowań, które pozwalają dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinien być organizowany jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci w ogrodzie.
§ 9
Czas pracy przedszkola
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 6:30 do 16:30 tj. 10 godzin dziennie z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora przedszkola.
- W przedszkolu obowiązują następujące terminy przerw w jego pracy:
- w okresie wakacji letnich i ferii zimowych;
- w okresie świąt Bożego Narodzenia;
- w okresie świąt Wielkanocnych;
- innych dni podanych wcześniej do wiadomości rodziców.
- Podczas ferii zimowych, 1 miesiąca wakacji letnich oraz innych dni podanych wcześniej do wiadomości rodziców w przedszkolu może być zorganizowany dyżur dla dzieci, którym rodzice nie mają możliwości zapewnienia opieki, jeśli zostanie zgłoszonych nie mniej niż 20 dzieci.
§ 10
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący
- Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Wysokość opłaty za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wynosi 1 zł. za każdą rozpoczętą godzinę zajęć pobytu dziecka w przedszkolu. Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 16
- Rodzice dziecka 6-letniego objętego obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego ponoszą jedynie opłatę za wyżywienie.
- Szczegółowe zasady związane z wnoszeniem opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę reguluje umowa zawierana między przedszkolem, reprezentowanym przez dyrektora przedszkola a rodzicami dziecka.
- Rodzice ponoszą odpłatność na zakup żywności służącej do przygotowania czterech posiłków: śniadania, II śniadania, obiadu i podwieczorku.
- Dzienna opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych. Wysokość opłaty za wyżywienie określa dyrektor przedszkola w formie komunikatu.
- Opłata podlega zwrotowi w kwocie równej iloczynowi dni nieobecności i stawki za wyżywienie. Zwrot nadpłaty następuje w formie odliczenia od należności w następnym miesiącu.
- Opłata za żywienie i pobyt dziecka podczas organizowanych dyżurów jest pobierana z góry i nie podlega zwrotowi.
- Opłatę za pobyt oraz za wyżywienie dziecka w przedszkolu należy dokonywać do 10-tego każdego miesiąca na konto placówki w BS Rymanów 30 8636 0005 2001 0000 2277 0001.
- W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności. Nadpłatę za wyżywienie można odebrać u intendentki lub przekazać na cele przedszkola.
- W szczególnych wypadkach, na wniosek rodziców dziecka, dyrektor przedszkola może udzielać ulg i zwolnień z odpłatności – okresowych lub stałych.
- Pracownik przedszkola ma prawo korzystać z posiłków wydawanych przez kuchnię przedszkola, wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.
§ 11
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
- Zakres zadań nauczycieli:
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-opiekuńczej i dydaktycznej zgodnie Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 17 z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- ustalenie szczegółowego rozkładu dnia dla powierzonego oddziału z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem podczas wycieczek i spacerów itp.,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcio lub pięcioletnich, których rodzice zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat),
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
- organizowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną na podstawie uzyskanej zgody rodziców,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, między innymi przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej powierzonego oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami,
- realizacja zaleceń dyrektora lub osób kontrolujących,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno-sportowym.
- współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
- współpraca z nauczycielami zajęć dodatkowych,
- przestrzeganie regulaminu rady pedagogicznej,
- otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu: a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci, b) ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka, c) włączenia ich w działalność przedszkola.
- szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw,
- korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych,
- Zakres zadań logopedy: Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 18
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dziecka
- diagnoza logopedyczna dzieci,
- prowadzenie terapii logopedycznej,
- prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców,
- współudział w zajęciach na zasadzie obserwacji uczestniczącej w celu ustalenia form
- pomocy w oddziaływaniach wobec dzieci,
- wspieranie działań profilaktycznych i wychowawczych nauczyciela, pomoc w opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do podstawowych zadań nauczyciela – języka angielskiego należy:
- osłuchiwanie z mową mówioną w języku angielskim,
- nauka wyrazów podstawowych; nazw przedmiotów, zjawisk, zwierząt z najbliższego otoczenia dziecka,
- nauka prostych rymowanek, wierszyków, piosenek angielskich,
- dbałość o bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć
- przestrzeganie postanowień wewnętrznych regulaminów przedszkola.
- Do podstawowych zadań nauczyciela –rytmiki należy:
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- rozwijanie inwencji twórczej w zakresie improwizacji ruchowej do słuchanej i odtwarzanej muzyki,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształcenie rozróżniania i nazywania różnych elementów muzyki,
- nauka piosenek z repertuaru dziecięcego,
- nauka podstawowych kroków wybranych tańców narodowych,
- dbałość o bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć.
- Zakres zadań pracowników administracyjno-obsługowych obejmuje:
- główna księgowa: Prowadzenie całokształtu księgowości i rachunkowości przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami: sporządzanie miesięcznych, półrocznych i rocznych sprawozdań, bilansów i zestawień, przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych, zapewnienie przechowywania i archiwizowania dokumentów, a także należyta ochrona danych, naliczanie i wypłata wynagrodzeń, zasiłków, ekwiwalentów oraz innych należności, terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i innych, prowadzenie ewidencji dla ZUS, podatkowej, itp. Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 19
- intendent: sprawowanie fachowego nadzoru nad sporządzaniem posiłków i ich prawidłowym wydawaniem, dbanie o ich kaloryczność zgodną z normami żywienia zbiorowego dzieci, sporządzanie jadłospisów na okres 10 dni, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dbałość o należyte i zgodne z normami zapasy produktów żywnościowych, zaopatrywanie przedszkola w żywność, środki nietrwałe i sprzęt, współdziałanie z dyrektorem nad kontrolą funkcjonowania urządzeń, sprzętów, instalacji elektrycznej, gazowej, gaśnic, itp., zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej oraz raportów żywieniowych i ich analiza zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie dokumentacji dotyczącej żywienia dzieci i pracowników, prowadzenie ewidencji dzieci i naliczanie odpłatności za przedszkole, egzekwowanie od rodziców wpłat za przedszkole w określonej i zatwierdzonej wysokości, znajomość HACCP.
- kucharz: uczestnictwo w planowaniu posiłków dla dzieci i planowe ich wykonywanie, codzienne pobieranie produktów z magazynu do sporządzenia posiłków wg norm żywieniowych, odpowiednie zabezpieczanie ich przed obróbką, przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzoru nad jej wykonaniem, przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno-sanitarnych, dbałość o stan powierzonego sprzętu i narzędzi, natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi lub intendentowi wszystkich usterek i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa, dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków, wydawanie posiłków o wyznaczonych godzinach zgodnie z ramowym rozkładem dnia, przestrzeganie zasad HACCP,
- pomoc kuchenna: obróbkę wstępną warzyw i owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków, tj. mycie, obieranie, czyszczenie, odpowiednie zabezpieczanie produktów przed i podczas obróbki, oszczędne gospodarowanie wydanymi produktami, przygotowywanie potraw zgodnie z sugestiami kucharza i intendenta, przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno-sanitarnych i przepisów bhp, ppoż., wdrażanie systemu HACCP, natychmiastowe zgłaszanie kucharce lub intendentowi wszystkich usterek i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa, pomoc przy porcjowaniu wydawaniu posiłków o wyznaczonych godzinach zgodnie z ramowym rozkładem dnia, dbałość o stan wykorzystywanego sprzętu i narzędzi,
- pomoc nauczyciela: spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, poleconych przez dyrektora i nauczyciela danego oddziału oraz innych wynikających z rozkładu czynności w ciągu dnia, utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach, rozbieranie i ubieranie dzieci przed wyjściem na dwór, sprawowanie opieki podczas ćwiczeń gimnastycznych, sprawowanie opieki podczas spacerów i wycieczek, sprawowanie opieki podczas zabiegów higieniczno-sanitarnych, czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci od momentu odbioru od rodziców i doprowadzeniu ich do sali zajęć oraz z sali do rodziców,
- woźna oddziałowa: prace porządkowe – codziennie utrzymanie we wzorowej czystości sal i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania oraz terenów zielonych, organizacja posiłków i wypoczynku dla dzieci, spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków polecone przez nauczyciela danego oddziału oraz wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia dbałość o dobro dziecka, Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 20 współpraca z nauczycielem w procesie wychowawczo-opiekuńczym, utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach, utrzymywanie w stanie używalności powierzony sprzęt, podawanie posiłków, rozbieranie i ubieranie dzieci przed wyjściem na dwór, sprawowanie opieki podczas ćwiczeń gimnastycznych, sprawowanie opieki podczas spacerów i wycieczek, sprawowanie opieki podczas zabiegów higieniczno-sanitarnych, czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci od momentu odbioru od rodziców i doprowadzeniu ich do sali zajęć oraz z sali do rodziców,
- konserwator: dbałość o mienie przedszkola a szczególnie o ogród przedszkolny prowadzenie nadzoru nad całym obiektem, dokonywanie bieżących napraw i konserwacja maszyn, sprzętu i urządzeń, umiejętne posługiwanie się powierzonym sprzętem mechanicznym i elektrycznym, zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu, pomoc w przygotowaniu pomieszczeń do prac remontowych (usunięcie mebli i sprzętów lub właściwe ich zabezpieczenie), wykonywanie innych poleceń dyrektora przedszkola.
- Wszystkich pracowników obowiązuje:
- sumienne i staranne wykonywanie pracy,
- przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad BHP, a także przepisów ppoż.,
- dbanie o dobro przedszkola, chronienie jego mienia,
- troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu,
- reagowanie na dostrzeżone sytuacje lub zachowania wychowanków stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa,
- zwrócenie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola a także ogrodu, zapytanie jej o cel pobytu i odpowiednie postępowanie,
- reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez dzieci zasad zachowania, dyscypliny, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych słów i zwrotów, wulgarne gesty
- Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy.
§ 12
Prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola
może skreślić dziecko z listy uczniów
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą;
- właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju;
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu; Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 21
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
- pomocy w przypadku trudności rozwojowych;
- akceptacji takim jakim jest;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy;
- wypoczynku jeśli jest zmęczony.
- Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości,
- szacunku do kolegów i wytwory ich pracy;
- dbałości o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
- przestrzegania ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- sygnalizowania złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych;
- słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela.
- dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu.
- Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka nieobjętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;
- występowania zachowań dziecka, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu innych i odmowy rodziców współpracy ze specjalistami, świadczącymi pomoc pedagogiczną lub psychologiczną;
- uchylanie się rodziców od współdziałania z nauczycielami oddziału w zakresie ustalania zasad jednolitego oddziaływania pedagogicznego;
- utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu;
- zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej dwóch miesięcy;
- Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje Dyrektor stosując poniższą procedurę:
- wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru,
- wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności;
- ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa – mediacje Dyrektora, psychologa z rodzicami,
- zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych Statut Przedszkola Świętego Józefa w Rymanowie 22
- przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów statutu i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka,
- podjęcie uchwały przez Radę Pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków,
- rozwiązanie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług.
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora do Podkarpackiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
§ 13
Sztandar przedszkola, godło i ceremoniał
§ 14
Postanowienia końcowe
- Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej i elektronicznej którą przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
- Tekst statutu jest udostępniony pracownikom i rodzicom w formie pisemnej oraz na stronie internetowej przedszkola.