Kilka wskazówek jak stymulować rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym?
- Zapoznajemy dziecko ze schematem własnego ciała. Zaburzenia w schemacie własnego ciała mogą powodować zaburzenia praksji oralnej (mowy).
- Zachowujemy wspólne pole uwagi z dzieckiem. Angażujemy się w czynności które wykonuje dziecko, aktywnie kierujemy jego uwagę poprzez np. wskazywanie „daj mi to…”, „ o zobacz”, „co to?”. Zadajemy pytania do konkretnej sytuacji i nawiązujemy kontakt wzrokowy.
- Naśladujemy. Naśladujemy odgłosy zwierząt, środków transportu itp. Aranżujemy zabawy naśladujące życie codzienne np. gotowanie, mycie zębów itp.
- Układamy z dzieckiem rytmy i sekwencje. Ważną rolę w rozwoju mowy odgrywa rytmiczność i sekwencyjność. Możemy wykonywać z dzieckiem proste sekwencje ruchowe np. klaszcząc, tupiąc, podskakując. Układamy sekwencje na przedmiotach.
- Wykonujemy ćwiczenia całego ciała. Rozwijanie motoryki dużej jest bazą do rozwoju małych ruchów.
- Wykonujemy przeróżne ćwiczenia manualne. Ugniatamy, wałkujemy plastelinę, drzemy na małe kawałki gazetę lub papier, malujemy palcami itp. Precyzyjne ruchy dłoni i palców działają stymulująco na rozwój mowy.
- Śpiewamy i tańczymy.
- Ograniczamy czas spędzony przed telewizorem i tabletem.
- Czytamy dziecku bajki i opowiadania.
- Rozpoznajemy dźwięki z otoczenia.
- Uczymy dziecko wierszyków, wyliczanek. Bawimy się w masażyki.
- Wykonujemy ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie na styropianowe kulki, na płomień świecy.
- Pijemy przez słomkę gęste napoje.
- Wykonujemy ćwiczenia artykulacyjne: języka, warg, policzków.
- Podajemy dziecku pokarm zgodnie z jego rozwojem. Dziecko w wieku przedszkolnym nie musi mieć miksowanych posiłków. Grudki, kawałki dają dziecku doświadczenia sensoryczne w obrębie jamy ustnej.
- Ćwiczymy rozumienie słownych wypowiedzi. Dziecko nie będzie mówiło, jeżeli nie będzie rozumiało.
- Układamy z dzieckiem puzzle, historyjki obrazkowe.
Pozwólmy naszym dzieciom rozwijać się w atmosferze bezpieczeństwa, miłości i czułości jaką daje nam rodzina. Wymienione powyżej aktywności sprzyjają nie tylko rozwojowi mowy - dają nam możliwość spędzenia czasu razem z dzieckiem, spojrzeniem na jego potrzeby emocjonalne i intelektualne.
Źródła wykorzystane :
Podsiadla-Kabacińska Violetta Kształtowanie mowy i języka u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (webinar);
Emiluta –Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym;
Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy
Opracowała Ewelina Woźniak - logopeda